25 Znaki, że masz niesamowitą kulturę bezpieczeństwa

5 listopada 2020

Według OSHA, "kultury bezpieczeństwa składają się ze wspólnych przekonań, praktyk i postaw istniejących w danym zakładzie. Kultura to atmosfera tworzona przez te przekonania, postawy, itp., które kształtują nasze zachowanie".

Kultura bezpieczeństwa jest z definicji trudna do zmierzenia. Jak mierzy się wartości, postawy i przekonania?

Poniżej znajduje się 25 sposobów na stwierdzenie, czy posiadasz niesamowitą kulturę bezpieczeństwa, czy też nie. Jeśli na większość z nich możesz odpowiedzieć "tak", to świetnie sobie radzisz. Trzymaj się!

Jeśli nie, masz trochę pracy do wykonania. Nie zniechęcaj się, zmiana kultury wymaga czasu i wytrwałości.

Uwaga: Na końcu tego artykułu możesz pobrać darmową kopię 25 znaków, które posiadasz w formacie pdf Awesome Safety Culture. Kliknij tutaj, aby przejść bezpośrednio do pobrania.

1. Widoczne jest zaangażowanie przywództwa na wszystkich poziomach organizacji.

Zaangażowanie przywódcze (lub jego brak) na rzecz bezpieczeństwa zawsze będzie widoczne. To, co liderzy Twojej organizacji cenią, to zazwyczaj to, co się robi. W wielkich kulturach bezpieczeństwa, przywództwo udowadnia swoje zaangażowanie w bezpieczeństwo poprzez swoje działania oraz to, w jaki sposób upoważniają innych w całej organizacji do wygrywania dzięki swoim inicjatywom w zakresie bezpieczeństwa.

2. Wszyscy pracownicy w całej organizacji wykazują się praktyczną wiedzą na temat bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kiedy coś cenisz, warto poświęcić na to czas i energię, aby się w tym doskonalić. W wielkich kulturach bezpieczeństwa wszyscy pracownicy w całej organizacji zainwestowali w wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednym słowem - są oni kompetentni w zakresie bezpieczeństwa. Znają swoje role i obowiązki. Znają swoje zadania i obowiązki.

3. Istnieje jasna definicja pożądanej kultury, którą organizacja chce osiągnąć.

W jaki sposób tworzycie ruch w kierunku kultury bezpieczeństwa, którą chcecie osiągnąć wasza organizacja? Wyznaczacie cel. Zapisujecie go. Mierzycie, gdzie jesteście. Opracowujecie plan, aby go zrealizować. To prosta strategia, tak, ale nie uproszczona. Opracowujesz plan, który zawiera jasną definicję tego, jak wygląda i czuje się pożądana kultura bezpieczeństwa.

4. Brak jest konkurencyjnych priorytetów - bezpieczeństwo jest najważniejsze za każdym razem!

Kto wygrywa rozgrywkę pomiędzy produkcją a bezpieczeństwem w Twojej organizacji? Czy bezpieczeństwo wygrywa za każdym razem, czy tylko wtedy, gdy jest to łatwa i wygodna opcja? Bezpieczeństwo musi wygrywać za każdym razem, albo kiedy rozwinąłeś toksyczną kulturę. To takie proste.

5. Istnieją widoczne dowody na finansowe inwestycje w zdrowie i bezpieczeństwo.

Hasła dotyczące bezpieczeństwa są świetne, ale stworzenie zwycięskiej kultury bezpieczeństwa wymaga zasobów. Konieczne jest wprowadzanie ulepszeń. Problemy muszą być rozwiązywane. Jeżeli finansowanie projektu dotyczącego bezpieczeństwa jest ciągłą walką i nie ma dowodów na inwestycje finansowe w bezpieczeństwo, może pojawić się problem kultury bezpieczeństwa.

6. Szanse na poprawę są identyfikowane i rozwiązywane zanim pojawi się problem.

Proaktywne organizacje identyfikują problemy, zanim staną się one kosztownymi problemami i urazami. Czy biernie reagujesz na każdą kontuzję? Czy też proaktywnie znajdujesz czynniki ryzyka i wprowadzasz środki kontroli? Liderzy ds. bezpieczeństwa, którzy wyprzedzają zakręt, identyfikują i rozwiązują problemy, zanim pojawi się poważniejszy problem na drodze.

7. Prowadzona jest regularna, obejmująca cały zakład komunikacja na tematy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Komunikacja, komunikacja, komunikacja. Wewnętrzny proces komunikacji w zakresie bezpieczeństwa zwiększa świadomość tematów związanych z bezpieczeństwem i przekazuje wiedzę, aby umożliwić pracownikom osiągnięcie sukcesu.

8. Dla wszystkich pracowników obowiązuje uczciwy i sprawiedliwy system dyscyplinujący.

Żyjemy w świecie siewu i żniwa. Są wasze działania i są ich konsekwencje. Wprowadzenie uczciwego i sprawiedliwego systemu dyscyplinującego zachowania w zakresie bezpieczeństwa jest koniecznym krokiem do realizacji Twojego twierdzenia, że bezpieczeństwo jest dla Ciebie ważne.

9. Każdy członek organizacji jest zaangażowany w sprawy zdrowia i bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo jest zadaniem każdego i każdy musi dobrze wykonywać swoją pracę. Od kierownika obiektu, przez kierownika ds. bezpieczeństwa, do przełożonego, aż po pracownika na podłodze, aby wygrać w kwestii bezpieczeństwa, potrzebny jest wysiłek zespołowy. Każdy musi odgrywać znaczącą rolę w procesie bezpieczeństwa.

10. 10. Kierownicy spędzają odpowiednią ilość czasu na hali produkcyjnej, gdzie znajdują się ludzie.

Wielcy liderzy ds. bezpieczeństwa spędzają czas tam, gdzie są ludzie. To właśnie tam wykonuje się prawdziwą pracę - na hali produkcyjnej. To właśnie tam można znaleźć problemy. Tam można porozmawiać z operatorami i uzyskać ich opinie. To miejsce, w którym będziesz postrzegany (i szanowany) jako lider ds. bezpieczeństwa. Masz obowiązki administracyjne, tak. Ale ci wielcy wychodzą tam i brudzą sobie ręce.

11. Wskaźniki uczestnictwa są stale wysokie, co wskazuje, że pracownicy są bardzo zmotywowani, a Twój marketing inicjatyw w zakresie BHP jest skuteczny.

Sukces w dziedzinie bezpieczeństwa ma tendencję do generowania większych sukcesów. Kultura bezpieczeństwa jest motorem napędzającym to zjawisko. Kiedy wskaźniki uczestnictwa są stale wysokie, możesz budować burzę i pozytywny rozmach dla swoich przyszłych wysiłków. Trzymaj się.

12. Pracownicy aktywnie angażują się w inicjatywy na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa, przynosząc wymierne rezultaty dla Twojej firmy.

Czy Twoi pracownicy angażują się w inicjatywy na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy? A może są lekceważący, co sprawia, że zastanawiasz się, czy w ogóle przez to przechodzisz? Zaangażowani pracownicy są bardziej produktywni, dając Ci namacalne wyniki i informacje zwrotne.

13. Twoi pracownicy zgłaszają wysoką satysfakcję z pracy dzięki zaangażowaniu firmy na rzecz ich zdrowia i dobrego samopoczucia.

Utrzymanie pracowników i ich zaangażowanie jest punktem centralnym dla organizacji na całym świecie, i słusznie. W miarę jak Baby Boomers odchodzi na emeryturę, wraz z rosnącą przepaścią w zakresie umiejętności i talentów, angażowanie pracowników poprzez doskonałość w dziedzinie zdrowia i bezpieczeństwa buduje kulturę. Zrób to dobrze, a znajdziesz się z wysoko zadowolonymi pracownikami i kulturą bezpieczeństwa, do której dążysz.

14. 14. Bezpieczeństwo jest pierwszym punktem porządku dziennego każdego spotkania.

Czy bezpieczeństwo jest na pierwszym miejscu w Twoim programie spotkania? Mam nadzieję, że tak. Jeśli nie, założę się, że mogę zgadnąć, jak wygląda kultura bezpieczeństwa w twojej organizacji. Albo postawcie bezpieczeństwo na pierwszym miejscu, albo wyślijcie głośny i wyraźny sygnał do wszystkich uczestników spotkania, że naprawdę wam na nim nie zależy.

15. Pracownicy czują się komfortowo zgłaszając kwestie bezpieczeństwa swoim przełożonym.

Czy Twoi pracownicy czują się komfortowo zgłaszając problemy z bezpieczeństwem przełożonym? Czy też czują się, że zostaną zignorowani lub (co gorsza) ukarani za zgłoszenie problemu? Jest to ogromny wyznacznik kultury, którą tworzysz. Pracownicy powinni czuć się zachęcani i chwaleni, gdy zgłaszają problemy związane z bezpieczeństwem.

16. Regularne, szczegółowe audyty programu bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie są przeprowadzane przez zewnętrznego audytora.

Wspaniali liderzy ds. bezpieczeństwa są wystarczająco pewni siebie, aby zostać poddani audytowi przez zewnętrznego audytora. Jedną rzeczą jest przeprowadzenie audytu wewnętrznego (i poklepanie się po plecach). Inną rzeczą jest pozyskanie osoby z zewnątrz, która przeprowadzi audyt zewnętrzny (i stawi czoła wyzwaniu).

17. Nagrody i uznanie dla dobrych zachowań są regularnie przyznawane i służą motywowaniu do dalszych działań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pozytywne zachowania w zakresie bezpieczeństwa powinny być nagradzane, a te nagrody powinny motywować do kontynuowania działań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wiesz, co pracownicy cenią, ale nie dostają prawie tyle? Uznanie dla dobrze wykonanej pracy. Uznawanie i nagradzanie pozytywnych zachowań. Słowo wyjdzie na jaw.

18. Bezpieczeństwo jest warunkiem zatrudnienia.

Czy naprawdę stać cię na pracownika, który myśli, że jest ponad zasadami, jeśli chodzi o bezpieczeństwo? Życie jest na linii. Bezpieczeństwo powinno być warunkiem zatrudnienia. Jeśli Twoja organizacja ceni sobie bezpieczeństwo ponad wszystko, czyni je wartością fundamentalną. Każdy pracownik, który nie podziela tej wartości, powinien zostać poproszony o opuszczenie i podjęcie pracy gdzie indziej.

19. Kierownicy i przełożeni pozytywnie reagują na podnoszone kwestie bezpieczeństwa.

Dobrzy przełożeni i kierownicy rozumieją, że kiedy pracownicy podnoszą kwestię bezpieczeństwa, jest to kolejna szansa na poprawę. Taki sposób myślenia o możliwościach pozwala im pozytywnie reagować na pracownika, który zgłosił problem, i eskalować go na tyle daleko, aby znaleźć rozwiązanie.

20. Bezpieczeństwo jest postrzegane jako inwestycja, a nie koszt.

Firmy, które dobrze radzą sobie w zakresie bezpieczeństwa, dobrze radzą sobie również w biznesie. Znając prawdziwą wartość bezpieczeństwa, organizacje o wielkiej kulturze bezpieczeństwa postrzegają bezpieczeństwo jako inwestycję, a nie kosztowny i przerażający wydatek.

21. Istnieje wysoki standard dokładnego i szczegółowego informowania o urazach i chorobach - nic nie jest zamiatane pod dywan!

Jest to duży standard. Nic nie należy zamiatać pod dywan. W wielkich kulturach bezpieczeństwa, przejrzystość i uczciwość to jedyny sposób na prowadzenie interesów. Chodzi o życie w rzeczywistości i stawienie czoła wyzwaniom, które istnieją w miejscu pracy.

22. Istnieje konkretna definicja tego, jak wygląda sukces programu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Skąd będziesz wiedział, kiedy osiągniesz swoje cele? Będziesz wiedział, ponieważ wyznaczyłeś sobie wymierne cele i dokładnie wiesz, jak wygląda sukces.

23. Organizacja ma siłę woli, aby w razie potrzeby dokonać poważnych zmian.

Szybkie naprawy i łatwe rozwiązania są świetne. Ale siła woli Twojej organizacji będzie testowana, gdy będziesz potrzebował wykonać ważny ruch. W wielkich kulturach bezpieczeństwa, dobre intencje są poparte chęcią wytrzymania dużych zmian, kosztownych inwestycji i trudnych decyzji.

24. Problemy związane z bezpieczeństwem są rozwiązywane w odpowiednim czasie i skutecznie.

Funkcjonujący proces bezpieczeństwa rozwiązuje problemy w sposób terminowy i efektywny. Zagrożenia są identyfikowane, a kontrole wprowadzane w rozsądnym terminie. Świadomość istnienia zagrożeń związanych z obrażeniami ciała i niepodejmowanie w związku z nimi żadnych działań jest pewnym znakiem, że organizacja popadła w samozadowolenie, a jej kultura szybko się pogarsza.

25. Wszyscy pracownicy w całej organizacji posiadają niezbędne zasoby i uprawnienia do znajdowania i rozwiązywania problemów w miarę ich dostrzegania.

Twój proces bezpieczeństwa powinien mieć jasno określone role i obowiązki. Aby ludzie w całej organizacji mogli skutecznie wypełniać swoją rolę w tym procesie, będą potrzebowali zasobów i uprawnień do podejmowania decyzji.